torsdag den 22. august 2013

Tæppe i tunesisk hækling

For et par uger siden blev jeg færdig med dette tæppe.

Garn: Kauni 8/2 fra Yarnfreak i farverne: Pink [JJ7], bordeaux [MM1], mørk grå melange [BB1], mellem grå melange [HH3], lys grå melange [HH1], råhvid [AA], støvet grøn [RR7] og petrol [ZZ]
Forbrug: 8x150g, et nøgle af hver farve
Nål: Str. 5 med en 120 cm lang wire. Køb her
Størrelse:  120x200 cm
Antal masker i bredden: 228m

Hele tæppet er hakket med retmaskerne jeg viser i min hakkeguide her. I de to farvede felter har jeg skiftet farve i venstre side. På den måde opnår man effekten, hvor farverne fader ind i hinanden. Hvert felt er 23 rækker, som passer præcist til min hakkefasthed. Det er en god idé lige at regne ud, hvor store felterne kan være, før man går i gang.


 



85 kommentarer:

  1. Du kan bare det der med tæpper - super lækkert tæppe :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er allerede gået i gang med det næste ;)

      Slet
  2. Det er simpelthen bare så fint! Du er skisme dygtig:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg rødmer helt. Mange tak! Ses vi til ByFonnas blogtræf? :)

      Slet
  3. Hvor er det blevet smukt!

    SvarSlet
  4. Oioioi, dette var kjempefint! Nydelige farger:)

    SvarSlet
  5. Hold da op hvor er det dog blevet flot! Næste projekt er at lære noget andet end fast-og luftmasker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Hvad skal dit næste projekt da være? :)

      Slet
  6. Har lige et spørgsmål, som jeg vil høre om du kan hjælpe mig med. Tænker at prøve at kaste mig ud i dette 'tunesisk hækling' men kan se at du har brugt en 5 mm til garn der er 3 mm (ifg. hjemmesiden du har købt det hvertfald).

    Det er måske ikke ligesom når man strikker, at pind og garn skal passe sammen? Hvad er fordelen ved at vælge en 5 mm. hæklepind til 3 mm. garn?

    /Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla. Hvis du går et par indlæg tilbage, har jeg en guide til tunesisk hækling. Her beskriver jeg bl.a. det med nål størrelser.
      Jeg ville normalt hækle Kauni på en nål 3, men jeg hakker det på en nål 5, fordi ellers ville det blive enormt tæt.
      Nål og garn skal passe sammen, men det er bare ikke det der står på garnet, men +2 størrelser man skal bruge i tunesisk hækling :)

      Klem Pernille

      Slet
  7. Det er virkelig, virkelig, virkelig flot!
    Det kan du godt være stolt af :)
    Rigtig lækker farvekombination!
    Hvor lang tid har det taget dig at lave?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jaen. Mange tak :) Får helt røde kinder. Det har taget mig 10 uger at lave det, men har ikke hakket særligt intenst pga. varmen :D Så det er faktisk et ret hurtigt tæppe :)

      Slet
  8. Meget smukt. Og det ser super lækkert ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er super lækkert! Selvom jeg lige skal vende mig til at det kradser lidt mere end mit rombetæppe ;)

      Slet
  9. Nej hvor er det bare flot - du kan bare det shit ;)

    SvarSlet
  10. Cool tæppe! Glæder mig til at se næste tæppe projekt 😊

    SvarSlet
  11. Du er min hækleguru søde Pernille :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. YES! Det har jeg bare altid drømt om :D

      Slet
  12. Hej Pernille

    Jeg er simpelthen vild med alle de ting som du laver. :)

    Jeg tænker at prøve at lave et tæppe a la dette - bare hæklet i stedet. Men jeg har bare lige et par spørgsmål - kan det virkelig passe at du kun har brugt en garnnøgle af hver farve til hele tæppet? Og kradser garnet meget - hvis ja, kan du anbefale noget andet?

    SvarSlet
  13. Hej Pernille

    Jeg er simpelthen vild med alle de ting som du laver. :)

    Jeg tænker at prøve at lave et tæppe a la dette - bare hæklet i stedet. Men jeg har bare lige et par spørgsmål - kan det virkelig passe at du kun har brugt en garnnøgle af hver farve til hele tæppet? Og kradser garnet meget - hvis ja, kan du anbefale noget andet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Trine! Jeps jeg har virkelig kun brugt 8 nøgler garn á 150g. Et nøgle Kauni vejer jo tre gange så meget som "normale" garnnøgler ;) Jeg synes ikke det kradser så meget efter det er blevet vasket og dampet, men hvis du er meget sart, skal du måske vælge noget andet, dog bliver tæppet så noget dyrere, da Kauni bare er billigt. Jeg ville nok lave det i Indiecita (http://yarnfreak.dk/garn/indiecita-bordeaux) eller Arwetta (http://yarnfreak.dk/garn/68/filcolana-arwetta) hvis det ikke skulle være i Kauni.

      Slet
    2. Mange tak for det hurtige svar og al den inspiration som jeg får via din blog. :)

      Slet
  14. Jeg er blevet inspireret af dit super flotte tæppe. Kunne sket ikke lade være med at kaste mig ud i projektet.
    Men mit tæppe ruller sammen. Hjælper det når det bliver vasket og dampet? Og hvordan vasker og damper du tæppet?
    Tak fot alt inspirationen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre :)

      Mit tæppe rullede også rigtigt meget, men det hjælper nemlig lige præcis at blive vasket og dampet. Jeg har vasket tæppet på uldprogram 30grader i vaskemaskinen. Det kan det sagtens holde til i Kauni, hvilket jo er super rart. Så lader jeg det tørre fladt og damper/stryger med strygejern.

      Slet
  15. Hej Pernille.. Super fint tæppe!! Hvordan gør du mon ved farveskift? Der kommer jo en masse løse ender, hvordan hæfter du dem så det holder og samtidig ser pænt ud? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak :) Jeg skifter farve i venstre side, se evt. hvordan her: http://pescno.blogspot.dk/2013/07/tunesisk-hklinghakning-guide.html

      Der kommer faktisk kun 16 ender! En ting til at elske ved dette tæppe ;) Jeg hæfter dem på bagsiden, hvor jeg syer op og ned i de vandrette masker. Jeg er i gang med at tage tilløb til endnu en tunesisk hækle guide, hvor jeg viser, hvordan jeg hæfter. Skal bare liiige have min kæreste til at tage billeder ;)

      Slet
  16. Hold nu fast hvor er det pææænt Pernille.... Det kunne jeg godt drømme om, men det tager nok lang tid at hakke.... En metode jeg ikke evner (endnu!) tak for en dejlig dag
    Kh. Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Camilla :D Tja, det er ikke så svært at lære.. Og det tager faktisk eller ikke sådan vildt lang tid at hakke det her tæppe ;) Selv tak for en fantastisk dag!

      Slet
  17. Hej Pernille! Først tak for din fine guide. Takket være den er jeg allerede godt igang med min første hakkede pude. Hvor er det et smukt tæppe! Må jeg spørge hvordan du gør med bagsiden? PÅ det jeg laver nu er bagsiden i hvert fald ikke vildt pæn (det er jo ligemeget fordi jeg laver en pude, men til en tæppe har det vel betydning) Når du bruger kauni og nål 5 er det så dobbelt tråd?
    Tak for en inspirerende blog...
    Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie. Selv tak :) Jeg vil bare gerne sprede min glæde over tunesisk hækling til så mange som muligt!

      Jeg synes ikke min bagside er grim. Jeg kan evt. sende et billede af min bagside til dig på mail. Hvis det bliver hæklet for løst, kan bagsiden dog godt blive ret grim, så det gælder om at finde den rette nål til garnet.
      Nej jeg bruger nål 5 til Kauni i enkelt tråd, når jeg skal lave tæpper/pude. Hvis jeg skulle lave en lille taske eller et betræk til et glas eller lignende ville jeg bruge en 3 eller 3,5.
      Spørg endelig hvis du har flere spørgsmål :) Og send gerne billeder af det du får lavet!
      Klem Pernille

      Slet
    2. Hej Pernille.

      Tak for svar :)
      Det kan godt være det er hæklenålet jeg skal have justeret størrelsen på hvis jeg går i gang med noget hvor bagsiden er synlig.
      Kram Marie

      Slet
    3. Hej jeg er ved at lave tæppetog er i tvivl om det er rigtigt sådan som min bagside kommer til at se ud, du må meget gerne sende et billede af din bagside til min mail.

      Slet
    4. Hej. Kan du ikke i stedet sende mig en mail? Kan ikke se din mail. kontakt@pescno.dk

      Slet
  18. Hej Pernille

    Jeg vil gerne forsøge at lave dit smukke tæppe. Jeg er meget ny i hækling, og vil derfor høre, om det er et dumt ny-begynder-projekt? Desuden vil jeg gerne høre, om en 120 cm wire er lang nok? Jeg kan ikke finde den længere via dit link.
    De bedste hilsener, Nete

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nete. Jeg ville måske vælge lige at lave en pude først, for at få styr på din hæklefasthed :) Men det er ikke svært at lave tæppet, det tager bare lang tid. 120 er også det jeg har brugt, ved ikke lige hvorfor jeg har skrevet 125?! :D Held og lykke, og skriv endelig igen, hvis du har flere spørgsmål. Klem Pernille

      Slet
  19. Det er SÅ ekstremt flot, Pernille! Virkelig et fint stykke arbejde :-) Men tror dog, jeg starter med et pandebånd.. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Stine :) Fornuftigt at starte med et pandebånd ;) Det er også en del billigere, tøhø

      Slet
  20. Jeg fik vist skrevet på din guide til tunesisk hækling.. Men, jeg vil rigtig gerne se bagsiden af tæppet. benedictekrogsgaard@hotmail.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare i orden. Jeg har lagt et par billeder op på instagram af bagsiden. Se her: http://statigr.am/viewer.php#/detail/576148366140146805_366188360 og her: http://statigr.am/viewer.php#/detail/591091756539610259_366188360

      Slet
  21. Det er enormt flott, jeg har kastet mig ud i pude projekt nu og senere tænker jeg et tæppe i stil med dit :)

    Mvh. Michelle-Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak :) Send endelig billeder af det du får lavet!

      Slet
  22. Hej Pernille.

    Super flotte ting du laver, takket være din blog er jeg også begynd at hakke :-) Men jeg har et lille spørgsmål angående dit tæppe, kan det være rigtig set at du har lavet den melerede farve kontur for hver række? Det ser super fint ud, men har svært ved at greje hvordan du har gjort med farverne? :-)

    Mvh Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Josephine. Det er jeg glad for at høre! :-) Når jeg laver de melerede stykker, skifter jeg "bare" farve i venstre side. Så en afmaskingsrække og en opsamlingsrække i en farve, skift, og så det samme i den anden farve. Håber det er forståeligt! Ellers må du skrive igen

      Slet
  23. Hej Pernille,

    Jeg overvejer at hakke et stort sengetæppe, men vil lige høre dig om det er helt umuligt?
    Jeg er lidt bange for at tæppet måske bliver for tungt – nu kender jeg ikke Kauni’en, så kan du hjælpe med at svare på om det bliver meget tungt?

    Det bliver uden tvivl noget med at jeg skal have sat forskellige wirer sammen, da sengen er 180 cm bred.

    Rigtig god weekend
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene. Jeg mener bestemt ikke at et sengetæppe i kauni bliver for tungt. Måske jeg faktisk ville overveje at hakke i Tusindsfryds Hverdagsuld, som er lidt tykkere og lidt blødere, men samme pris ( http://www.tusindfrydcph.dk/category/tusindfryds-hverdags-uld-100-ren-uld ). Jeg tror ikke du behøver at sætte flere wire sammen når du "kun" skal hakke 180 cm på en 120 cm wire. Man kan skubbe maskerne ret meget sammen. Håber det hjalp! God weekend - Pernille

      Slet
  24. Hej
    Jeg forstår ikke helt dit farveskift? Har du lavet melerede striber hele vejen igennem? Kan du ikke beskrive for hver farve hvilke farver du har brugt til hvert stykke? (du fortæller at du kun bruger 3 grå, men der er 4 forskellige grå stykker i dit tæppe) håber du forstår :-) Ville man kunne hækle det i bomuld? Hvor mange masker består en række af? Virkelig flot!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu forstår jeg farverne og farveskiftet! Til de andre spørgsmål jeg stilte, ændre jeg lige lidt - jeg kan slet ikke klare de former for garn (de kradser for meget) hvilket garn ville jeg kunne bruge i stedet? og som sagt, hvor mange masker er der fra start til slut vandret og fra start til slut lodret (her taler jeg pr. styrk/farve, ikke hele tæppet)

      Slet
    2. Tæppet ville være super lækkert i Cinnia: http://yarnfreak.dk/garn/79/filcolana-cinnia Helt kradsefrit og meget pæne farver. Som jeg har skrevet i indlægget, er tæppet 228masker og 23 rækker x 15 = 345. Men det passer jo kun så længe du bruger de viste garn.

      Slet
  25. Smukt smukt tæppe. Der fik du mig lige sat igang, med årets julegave til min Far. Må jeg spørge dig om, hvor brede dine rækker er? Har lidt svært ved at finde ud af, hvad min hakke fasthed er.
    Fortsat god søndag
    Mvh. Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at være i god tid! Mine striber er ca. 13 cm. De svinger mellem 12,5 og 13,5 cm :-)

      Slet
    2. Tusinde tak for svar. Så har vi samme hakke fasthed, på tæppet. Jeg mangler kun et enkelt felt, og så er min fars julegave færdig ;-)
      Tak for super blog, og god inspiration

      Slet
    3. Selv tak! Jeg tror, din far bliver meget glad :-) Det er da om noget en gave fyldt med kærlighed

      Slet
  26. Du laver sådan nogle fine ting og blev selv inspireret til at kaste mig ud i et hakket tæppe i Kauni. Er ret godt tilfreds med resultatet og efter det er blevet vasket er det blevet dejligt blødt:)

    her er et link til mine billeder af tæppet:
    http://livetinordvest.wordpress.com/2014/04/06/tunesisk-haekling/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Må lige ind og lure på dit tæppe ;-) Rigtig god weekend til dig

      Slet
  27. hej

    nu håber jeg du stadig tjekker kommentarer her på siden :) Jeg har netop bestilt garn hjem, for nu må jeg altså hakke et tæppe :)!! Men kan du huske hvor mange masker du slog op? bare sådan ca :)??

    SvarSlet
    Svar
    1. Naah kan ikke lige huske det, men jeg kiggede i indlægget ;-) Antal masker i bredden: 228m. Jeg glæder mig til at se dit tæppe. Vil du sende mig billeder eller link når du er færdig? Også gerne processbilleder :-)

      Slet
  28. Pernille! Hvor er det flot!!! Jeg følger klart din blog fra nu af:) Har nok 12 nøgler kauniuld liggende i regnbuefarver, som jeg lovede min mor at hækle et tæppe i til hende for 2 år siden! - i grannystripes... Men det tager simpelthen for lang tid, at jeg giver op, hver gang jeg fortsætter på det. Nu ved jeg da hvad jeg skal.. Hakke et tæppe til hende:) Så kommer jeg også igang med det! Tak for inspiration (Y)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Dejligt at kunne inspirere til at du får hakket i stedet ;-) Send endelig billeder når du er færdig

      Slet
  29. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  30. Hej Pernille 😊
    For det første så er dit tæppe så flot, og du har inspireret mig til at gå i gang med mit eget😊 Jeg elsker simpelthen at hakke nu, så tusind tak😊
    ville ligge høre dig om hvordan du hæfter enderne? 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria. Tusind tak. Dejligt at kunne inspirere :-) Jeg hæfter enderne på bagsiden i "bumpene" der bliver lavet når man afmasker. Jeg syer op og ned i 3-4 masker. Det er lidt svært at forklare. Jeg burde nok lige lægge en guide op til det også!

      Slet
  31. Super jeg er helt med på hvad du mener:-) endnu engang tak for fantastisk inspiration:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk ;-) held og lykke med dine hakkeprojekter

      Slet
  32. Louise Jørgensen8. juli 2014 kl. 11.50

    Hej Pernille, vil som så mange andre blot sige tak for fantastisk inspiration. Pga. af dine super flotte ting på din blog har jeg kastet mig over hakning - og er helt vildt med det. Har allerede hakket en pude og har nu kastet mig ud i dette fantastiske tæppe. Også min moster (som er dedikeret superstrikker) og min mor (som hækler) er vilde med det og overvejer at komme på hakkebølgen.
    Så tak for inspirationen - jeg glæder mig til at følge flere fine projekter på din blog. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise. Det er jeg rigtigt glad for at høre! Tusind tak. Jeg kan sagtens forstå at både du, mor og moster er blevet hooked ;-) Men det er alligevel ret fantastisk at få omvendt en strikker! Hehe. God weekend

      Slet
  33. Hej Pernille,
    Jeg har netop bestilt garn og skal i gang med dette fantastiske tæppe. Jeg har dog lige et enkelt spørgsmål. Du skriver, at hvert felt er 23 rækker. Betyder det, at det først er 23 rækker med en farve garn og derefter 23 rækker med 2 farver? Betyder dette ikke at de felter med kun en farve bliver en del tyndere end dem med 2 farver kombineret??
    Mvh Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristine. Jeps, du starter med 23 rækker i den første farver, og så 23 rækker med to farver og meleret, så 23 rækker i den næste farve osv. Nej alle felter bliver lige brede, når du hakker dem alle 23 rækker

      Slet
  34. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  35. Hej Pernille,
    Jeg er virkelig blevet inspireret af din hjemmeside. Hold da op, hvor laver du mange flotte og smarte ting. Jeg har selv lige været nede at købe garn til tæppet ovenfor. Jeg er interesseret i at høre, om du brugte al garnet i de otte nøgler, eller om jeg måske kan lave tæppet bredere med samme antal nøgler - og selvfølgelig med samme længde? På forhånd tak :).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene. Tusind tak! :-) Jeg brugte al garnet. Jeg vejede dem alle, fandt det mindste og regnede ud, hvor langt jeg kunne komme med det. Et af nøglerne havde jeg 50 cm tilbage af ;-) Dog kan du vælge at lave det bredere og så kortere. Det er nemlig rigeligt langt! Ellers kan du tage et par ekstra farver ind og lave striberne smallere.

      Slet
  36. Hej Petnille,

    Super smukt tæppe.
    Jeg har lige et spørgsmål til dine farveskift.
    Har jeg forstået det rigtigt, når jeg siger at de to farver som er i enderne af tæppet (pink og petrol) "kun" er brugt til 2 striber hver, hvor de 6 andre farver er brugt til 3 striber hver?

    Vh. Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke! Tusind tak. Det er helt rigtigt forstået :-)

      Slet
  37. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  38. Hej Pernille.
    Jeg skal/er igang med et babytæppe, hakker i hverdagsuld. Hvor mange masker vil du slå op til et 70x100 tæppe?
    Hilsner Tenna

    SvarSlet
  39. Hey! Your blog is amazing and your carpet looks awesome!

    SvarSlet
  40. Dette tæppe er smukt og mine yndlingsfarver! Jeg fandt mange inspirationer på din blog tak;)

    SvarSlet

Yay! Jeg er vild med kommentarer. Tusind tak fordi du tager dig tid til at lægge en hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...