søndag den 14. juli 2013

Hakke GUIDE

Nu er den længe ventede DIY på hakning / tunesisk hækling klar.

Ved tunesisk hækling arbejder man i række af to. Fra højre mod venstre er det "opsamlingsrækker" og fra venstre mod højre er det "afmaskingsrækker". Arbejdet skal altid vende med retten mod dig selv når du hakker. Altså IKKE som ved hækling, hvor man vender arbejdet for hver række.

Nålstørrelse afhænger meget af hvad du vil hækle, men som en tommelfingerregel kan man sige, at du skal gå et par nålstørrelser op i forhold til, hvad der står på garnet. Når jeg hakker tæpper og puder går jeg to størrelser op, men ved små punge ol. hakker jeg med samme størrelse, som der står på garnet.  

Jeg bruger Knit Pro systemet med wires man kan skrue på nålene.

Her hækler jeg i Peruvian Highland Wool og bruger en nål 7. Både garn og nåle kan købes hos Yarnfreak.


1. Start med at slå X antal luftmasker op på samme måde som ved normal hækling.


2. Nu skal du samle masker op på "opsamlingsrækken". Dette gøres ved at stikke ned i det små "bumper" på bagsiden, slå om og træk snoren i gennem "bumpen". Du skal altså hele tiden øge antallet af masker på nålen.


3. Når du er kommet helt til venstre, skulle det gerne så sådan ud


4. Nu skal du i gang med "afmaskningsrækken". Start med at slå om og trække i gennem den første maske på nålen. Det er kun den første maske, hvor der trækkes i gennem en.


5. Slå om igen og træk i gennem de to næste masker på nålen. Fortsæt med at trække i gennem to ad gangen indtil du er nået til enden.


6. Så skulle det gerne så således ud.


7. Nu er du kommet til "opsamlingsrækken" igen. Her stikker du nålen BAGVED den forreste lodrette maske (den pilen peger på), men FORAN den bagerste lodrette maske. Altså igennem de to lodrette masker.


8. Slå om og træk snoren i mellem de to lodrette masker, og lad den blive på nålen. Fortsæt med dette indtil du er nået til enden.

Så starter du fra pkt. 4 med skiftevis "afmaskningsrække" og "opsamlingsrække", og flere ben er der ikke i det. Man kan meget let lave fede effekter med forskellige farver og mønstre. Her viser jeg lige to måder at lave striber på.


 

"Normale" striber: Når du er nået til kun at have to masker på nålen på "afmaskningsrækken", trækker du den nye farve (her hvid) igennem de to sidste masker. Så laver du en "opsamlingsrække" og en "afmaskningsrække" med hvid, og skifter til blå på samme måde som du skiftede til hvid. På denne måde får de "normale" striber.
"Melerede" striber: I stedet for at skifte farve i slutningen af "afmaskingsrækken", altså i højre side, skifter du farve i slutningen af "opsamlingsrækken", altså i venstre side. Herefter laver du en "afmaskningsrække" og en "opsamlingsrække" med hvid, og skifter til blå i venstre side. Så får man de fineste melerede striber, som gør det muligt at lade farverne glide ind i hinanden.


To slags striber.


 9. Aflukning: Du lukker af på den sidste "opsamlingsrække". Stik nålen mellem de to lodrette masker, slå om og træk gennem de to masker på nålen. Du skal altså IKKE samle masker op, men blot lukke dem af. Vær opmærksom på ikke at lukke for stramt af


10. Bryd garnet og træk i gennem den sidste masker, hæft ender og så er du faktisk færdig.

En guide til perfekte venstre kanter kan findes hos Yarnfreak.

44 kommentarer:

  1. Tak for guide! Det skal prøves, når jeg får fat i sådan en nål:)

    SvarSlet
  2. Takk for tips! Jeg har sett noen lager mønstre fra strikkediagrammer. Har du prøvd, vet du om det går fint å lage "avgrensede" masker som gjør at mønsteret kommer tydelig frem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går helt fint med at "afgrænse" maskerne, og man kan sagtens bruge både strikkediagrammer og broderimønstre :)

      Slet
  3. Virkelig god guide, Pernille. Og dine hakkede ting er bare så flotte. LISE.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lise, og tak for at have lært mig det ;)

      Slet
  4. Hej Pernille. Er virkelig imponeret over dit håndværk og du har inspireret mig til at springe ud i tunesisk hækling. Men jeg kan ikke få de melerede striber til at fungere. Det kommer bare til at ligne en almindelig stribe. Har du evt skrevet forkert i din instruktion?
    Hilsen Anja

    SvarSlet
  5. Hej igen. Så fik jeg det til at fungere :). Havde ikke lige forstået at man kunne lave tunesisk hækling på flere måder :).
    Hilsen Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare i orden. Jeg beskriver jo både melerede og "normale" striber. Tunesisk hækling kan laves på rigtigt mange måder.

      Slet
  6. Ej det er jeg nødt til at prøve :D

    Mvh. MIchelle-Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så sjovt ;) Håber guiden er til at forstå!

      Slet
  7. Jeg vil rigtig gerne se bagsiden af tæppet :) benedictekrogsgaard@hotmail.com

    SvarSlet
  8. Hej Pernille. Kan du lokkes til at lave en lille billed- eller videoguide til hvordan man får venstrekanten lige så pæn som højrekanten? Ved jo at dine kanter er super flotte, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at få venstre side til at ligne højre bare en lille smule...
    Mvh. Janni

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janni. Du behøver ikke lokke, den er på tegnebrættet. Jeg skal bare lige finde tiden og lysten til det, det tager lidt tid ;)

      Slet
  9. Super, tak :-) sad i laaang tid i går med et prøvestykke, men uanset hvordan jeg gjorde, blev det bare ikke helt godt... Så har i hvert fald ikke selv kunnet finde din teknik :-(

    SvarSlet
  10. Så har jeg fået prøvet din fine DIY af. Jeg er vild med det her tunesisk hækling. Men hvordan lukker man af?

    SvarSlet
    Svar
    1. Arh sorry, det har du jo forklaret.

      Slet
    2. Godt du selv kan finde svar ;-) Håber du er kommet godt i gang med hakning!

      Slet
  11. Jeg har aldrig vist, at det her hakning fandtes. Men efter at have set et tørklæde i det, så er jeg totalt solgt! Jeg vil prøve at bruge din opskrift/guide. Tak fordi du deler!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Jeg var også solgt første gang jeg så det. Synes det er helt fantastisk. Glædelig bagjul!

      Slet
  12. Du laver sådan nogle flotte ting! Nu vil jeg også prøve...
    Når du samler op, stikker du så igennem hækletøjet eller langs med hækletøjet? Man kan jo stikke igennem de 2 ben på to måder. Håber du forstår mit spørgsmål.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Jeg forstår lige, hvad du mener. Når du stikker langs med så laver du "simple stitch" som jeg viser her i guiden. Hvis du stikker i gennem laver du "knit stitch", som ligner strik :-)

      Slet
  13. Hejsa:) er netop faldet over din blog,som jeg glæder mig til at kigge mere på.
    Herligt med denne DIY. Hvis man skal hakke med mange masker, sætter man så bare wire på?
    Venligst Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til! Ja så sætter man bare en wire på, som passer med bredde på det man skal hakke. Jeg har en 60 cm og en 120 cm wire, og jeg føler ikke jeg har brug for andre længder :-)

      Slet
    2. Tusind tak for svar! (Ikke alle bloggere, der gider det, og vi er endda to, der spørger til det samme;-) Virkelig fine ting, du laver!!

      Slet
    3. Selv tak! Jeg prøver på at få svaret alle, da jeg jo får så meget positivt ud af de kommentarer der kommer. Kan slet ikke forstå dem der ikke vil have en dialog med deres læsere :-)

      Slet
  14. Hvis man gerne vil lave et tæppe, kan man så have alle de masker på nålen? Eller hvad gør man der?

    Rigtig fin vejledning, og rigtige fine ting du laver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan man! Så skal man bare have en wire der er lang nok. Jeg bruger en 120 cm wire til tæpper :-) Tusind tak

      Slet
  15. Tak for en super guide :-)

    SvarSlet
  16. DET skal prøves :-) Har bestilt 3 str nåle ;-) Tak for fin instruktion :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Held og lykke med hakkeriet ;-)

      Slet
  17. Jeg har købt nål, garn og det hele. Jeg er klar! Men, jeg kan simpelthen kun få den strikkede effekt, som du beskriver i en anden kommentar. Jeg har pillet op 4-5 gange nu og kan ikke forstå, hvad der går galt. Umiddelbart ser det ud til, at mit øje, altså der hvor man skal ind mellem, vender modsat af dit. Skal jeg bare tvinge nålen ind den anden vej fra? Eller hvad kan jeg gøre? Ak, dybt frustreret ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej! Du skal ikke stikke i gennem arbejdet, men på tværs, så skulle du gerne få de rigtige masker :-) Håber det giver mening?

      Slet
  18. Tusind tak for svar :-) det giver mening og nu kører det bare ;-) tak for guide og god inspiration!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Godt du fangede den :-) held og lykke med hakkeriet

      Slet
  19. Hej. Så fine ting du laver:-) Afholder du eller kender du nogle der arr. kurser i Kbh?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Jeg afholder workshops hos Tusindfryd. Lige nu har jeg ingen planlagt, men regner med at arrangere nogle i løbet af efteråret

      Slet
  20. Hej Pernille

    Fantastisk blog og smukke ting! :) Jeg vil rigtig gerne i gang med hakning, og vil særligt gerne lave den pude der er linket til hos yarnfreak med koral hvid og grå, som er lavet i Sirri-garn. Jeg kan bare ikke finde opskriften noget sted? da jeg tror det er dig der har lavet dem tillader jeg mig derfor at spørge dig; Skal man bare hakke derudaf indtil man har den størrelse man ønsker,eller findes opskriften mon et sted? :)

    God weekend og på forhånd tak for dit svar

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristina! Tusind tak :-) Der findes ingen opskrift, da det "bare" er et firkantet stykke. Jeg anbefaler du laver en hakkeprøve på ca. 12x7, måler hvor mange masker du har på 10 cm og ganger op derfra. Så fortsætter du til du har længden. Farveskiftene laver du bare som du synes ;-) Jeg bruger nål 7 til Sirrigarnet, men jeg hakker og hækler lidt stramt.

      Med venlig hilsen Pernille

      Slet
  21. Hej Pernille. Super fin guide! Jeg har tidligere været på kursus med dig i Yarnfreak, men kan simpelthen ikke huske, hvordan man hakker rundt i ring - bare at det var ret nemt og blev så flot. Kan du mon guide mig? Måske bare et par stikord, der kan sætte skub i min hukommelse :)
    Venig hilsen Signe

    SvarSlet
  22. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  23. Skal man igennem de to lodrette bagfra? Og hvad hedder nålen man skal bruge?

    SvarSlet
  24. Findes der en opskrift på et stort tæppe?

    SvarSlet

Yay! Jeg er vild med kommentarer. Tusind tak fordi du tager dig tid til at lægge en hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...